SPOOON 1-2-3

Túlélés

2013. január 15. - Bezzegh Éva

A kávéra, mint a borra, úgy látszik, meg kell érni. Én mostanáig nem szerettem. Legfeljebb a tiramisut vagy egyéb kávés süteményeket tudtam befogadni, esetenként egy jó hosszú mézes tejeskávét, de amióta ismerem a tehéntej egészségkárosító hatását, azóta arról is letettem. A zabtej felfedezéséig... no, meg a hónapok óta tartó gyakranébredős éjszakák megléte óta. Reggeli szeánsszá vált nálam is, ami más "normális" embernél a felnőttéválás kezdetétől alapvetés: a kávé az első. Megtaláltam a magam ízlésének megfelelő egészséges és finom változatokat. Már csak egy Nespressogép hiányzik a háztartásból. (Egy már volt. A sorsáról nem értekeznék itt.)

A kávé egyébként nagyon régóta kíséri az emberiséget. Élvezeti cikk, serkentő hatása miatt (amiben azért személyenként változó arányban van egy adag pseudo is - nem hiszem, hogy ne lehetne kinyitni a szemünket és felélénkülni anélkül) kedvelt világszerte. Kávéültetvényeket a világ 70 országában találunk Dél-Amerikától Afrikán át Dél- és Dél-Kelet Ázsiáig. A kávébab a világ egyik legkelendőbb kereskedelmi árucikke - sok fejlődő országnak ma is ez az egyetlen valutája. (Néhányukat közülük elérte a Fair Trade program, aminek keretében egy bizonyos ár alatt nem lehet felvásárolni az adott vidékről a kávét, így meggátolva a termesztők kizsákmányolását.) A 2011-es adatok szerint a vezető kávétermesztő országok sorrendben Brazília, Vietnám, Indonézia, Kolumbia.

A leletek alapján az első pörkölt és főzött kávé fogyasztását valamikor a 15. századra teszik a tudósok, a dél-arábiai Jemen környékére. Európába csak a 17. században ért el. Az elnevezés maga egyes források szerint az ottomán törtök eredetű kahve szóból származik, amit az arab qahwah szóból emeltek át a török nyelvbe: ez eredetileg egy étvágycsökkentő hatású bort volt hivatott jelölni a qaha (étvágytalan) szóval. Más kutatók tudni vélik, hogy a Kaffa nevű etióp fennsík nyomán ragadt a termésre majd az italra az elnevezés. Bővebben a Wikipedia oldalán itt.

A kávéfogyasztásnak rövid időn belül kultúrája lett, kávéházi szentélyek adták és adják a kereteket ma is a minőségi kávéfogyasztáshoz. Bár élvezeti cikként van számontartva, az egészségre gyakorolt hatása nem egyértelműen negatív, de máig vitatott. Túlzott fogyasztása nyilvánvalóan kerülendő, de vannak arra utaló tanulmányok, hogy mértékletesség mellett a kávé többek között a benne lévő antioxidánsok révén hozzá tud járulni a hosszabb élethez.

KÁVÉK - AHOGY ÉN SZERETEM

(a bal felsőtől indulva az óra járásával megegyező irányban)

CHILIS-CSOKIS-KÓKSUSZTEJES KÁVÉ MÉZZEL

hozzávalók

200g kókusztej

1 espresso

2 kocka étcsokoládé

néhány karika szárított chili

1-2tk méz/nyírfacukor

A kókusztejet felmelegítem, feloldom benne a csokit, fűszerezem a chilivel, majd egy bögrébe öntöm a kávéva együttl, édesítem, és elkeverem. Forrón fogyasztom.

 

SZERECSENDIÓS ZABTEJESKÁVÉ

hozzávalók

2dl zabtej

1/2kk frissen reszelt szerecsendió

1 espresso

1-2tk méz/nyírfacukor

A zabtejet a szerecsendióval felmelegítem (nem forralom, hogy ne szálljon ki minden vitamin sem belőle, sem majd a mézből, amivel édesítem), ráöntöm a bögrébe előre bekészített kávéra és mézre/cukorra, és extra szerecsendiót reszelek rá.

FAHÉJAS ZAB-MELANGE (a személyes kedvencem)

hozzávalók

3dl zabtej

1 espresso

1-2tk méz

kevés frissen reszelt fahéj

A zabtejet felmelegítem (nem forralom, hogy ne szálljon ki minden vitamin sem belőle, sem majd a mézből, amivel édesítem), ráöntöm a bögrébe előre bekészített kávéra és mézre, végül fahéjat reszelek rá. Elkeverem, és élvezem minden cseppjét. (Akármilyen, a saját bevallása szerint megtéríthetetlen tehéntejfanatikusról is legyen szó, akinek eddig ezt a kávét megmutattam, az odavolt, és elkezdte kitartóan vásárolni a zabtejet. A baráti társaságom nagy részében mára a zabtej alapfelszerelés. Hajrá!)

 

KARDAMOMOS MANDULATEJJEL KÉSZÜLT LATTE JUHARSZIRUPAL

hozzávalók

2dl mandulatej

1/2kk őrölt kardamom

1 espresso

1-2ek juharszirup

A mandulatejet a kardamommal felmelegítem (nem forralom, hogy ne szálljon ki minden vitamin sem belőle, sem majd a mézből, amivel édesítem). A pohár aljába juharszirupot öntök, és egy felfordított kiskanál segítségével lassan rácsorgatom a meleg fűszeres mandualtejet. Végül ugyanezzel a módszerrel a tetejére engedem az esressot. Kevés kardamommal még megszórhatom.

Nekem, aki nem vagyok nagy kávékedvelő, ezek a variációk jelentették a megoldást a mostanság jelentősen alváshiányos napjaimra. Vagy leglábbis az abban való hit, hogy ezek jelentették a megoldást. Mindenesetre átlendülve a többhónapos időszakon, amikor a túlélésre játszottam nap mint nap, az Újévvel sikerült megszokni a gyakori ébredést... merthogy változni semmi nem változott. Talán fog. Reménykedem benne, addig kelek hozzá, ölelem, hagyom, hogy öleljen, bújjon, mert ez úgyis csak egy pár év, és észre sem veszem, miyen hamar kiröppen... ő is.

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr1018090038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása