SPOOON 1-2-3

Bűnbeesés

2010. szeptember 29. - Bezzegh Éva

Évától a bűnbeesés témája nem áll túl távol. Amióta csak elcsúszott azon az átkozott "almahéjon", mondhatni megvan a keresztje, eleve elrendeltetett. Ennél fogva, és mert a másik oldalról kissé hedonista, folytonos küzdelmeket folytat. Állandó kísértés övezi az útját, konstans csábításnak van kitéve, aminek többnyire sikerül ellenállnia, de van, hogy csúfos bukás a vége. Mindenesetre fejlődni szeretne, talán ezért is eszel ki magának próbatételeket lépten-nyomon. Az igazi mazohista: a főzést választja a hobbijának és az egészséges táplálkozást az útjának. Micsoda kombó! Ahogy Gabesz barátnőm mondaná: "Orjjjásssi."

Éva... jelen esetben én... természetesen - hol máshol - szintén az evés terén vétkeztem - ó, Uram. Nekifutásból megugrottam 3 és fél hetet az egy hónaposra tervezett paelolitkúrámból - aminek a tapasztalatairól ígértem, hogy beszámolok idővel -, és épp a kanyarban csúsztam el... de csak egy kicsit.

Az egész ott kezdődött, hogy vettem a biopén egy kiló fergetegesen roppanós spenótot. A folytatás pedig az volt, hogy nem tudtam kiverni a fejemből onnantól a spenótos-csirkés lasagnét, amit még sok éve fedeztem fel a Nélkülözhetetlen vonatkozó kötetében. Mivel ez alatt a három és fél hét alatt egyszer sem éreztem óriási lemondásnak, hogy nem ettem a másoknak feltálalt krumpliból, rizsből, tésztából, kenyérből, nem gondoltam volna, hogy el fogok gyengülni. De ez a recept...! Ez az ízvilág...! Hiába a fetás gombával kibélelt bendő. Egyszerűen nem tudtam nem megadni magam.

CSIRKÉS-SPENÓTOS LASAGNE AL FORNO

Az eredeti recepthez képest, természetesen megint variáltam. Ez lett az én verzióm. Ellenállhatatlan. 

hozzávalók

a csirkés mártáshoz

1 fej vöröshagyma

3 szelet pármai sonka

1ek olívaolaj

1kg darált tanyasi csirkemell (ha hentesnél daráltatod, kérd meg, hogy ne kétszer küldje át a darálón, mert akkor nem jól kezelhetően darabos, hanem egy tömb pép lesz, amivel nagyon meg fogsz szenvedni a lepirítás szakaszában)

1 doboz darabos paradicsomkonzerv (ha frissből csinálom, még jobb)

1dl natúr paradicsomszósz

1ek papadicsompüré

2dl csirkealaplé (bio leveskockából)

4 gerezd fokhagyma

1ek balzsamecet

1kk méz

1 púpos ek friss aprított bazsalikom (esetleg még friss oregano és majoranna)

, frissen őrölt bors

1 szegfűbors

a spenótréteghez

1/2 kg friss vagy fagyaszott spenót

2dkg vaj

4 gerezd fokhagyma

, frissen őrölt bors

a besamelhez

6dkg vaj

1/2l tej

2ek (teljeskiőrlésű) liszt

20dkg ementáli vagy cheddar sajt

, frissen őrölt bors

1/4 szerecsendió

8 lasagne-lap

Három serpenyővel készülök zsonglőrködni megint. 

Az elsőben felhevítem az olívaolajat, miközben a hagymát és a sonkát felaprítom. Mehet az olajba fonnyaszásra. Ezt követően beleteszem a serpenyőbe a csirkét, sózom, borsozom, és időnkénti kevergetés mellett teljes fehéredésig pirítom. Ezen a ponton adom hozzá a paradicsomot, a szószt és a pürét, felöntöm a az alaplével, elkeverem, és fedő alatt közepes lángon 10 percig rotyogtatom, hogy a mártás besűrűsödjön. Végül belereszelem a fokhagymát, hozzáadom a megőrölt szegfűborsot, a zöldfűszereket, a balzsamecetet és a mézet, szükség szerint sózom, borsozom. A lángot elzárom, a következő tíz percben hagyom a fedő alatt még egy kicsit összeérni az ízeket.

Amikor a paradicsomos csirkemártással való foglalatoskodás közben volt érkezésem, a vajat egy edénybe bedobtam, megolvasztottam, hozzáreszeltem a fokhagymát, és a megmosott, de nem "hámozott" spenótot összeforgattam a fokhagymás vajjal némi só és bors kíséretben. Pár perc párolás után kész is. A levét, amit kiengedett, felhasználhatom csirkealaplé gyanánt a leveskocka bázisaként kellő mennyiségű vízzel kiegészítve.

Végül a besamelt készítem el: a vajat megolvasztom, hozzáadom a lisztet, pár percig állandó kevergetés mellett pirítom, majd jöhet bele a tej. Addig kevergetem a mártást a tűz fölött, míg kicsit be nem sűrűsödik. Közben nagylyukú reszelőn lereszelem a sajtot. A tej alatt elzárom a lángot, a sajtot két marék kivételével hozzáadom, belekeverem, míg teljesen szét nem olvad, és a mártás homogénné nem válik. Ekkor sózom, borsozom, és belereszelem a szerecsendiót.

Már csak az összeállítás maradt, és az, hogy bedurrantsam a sütőt - 180 fok a dőlésszög. Egy szögeltes hőálló tál aljára két lasagne-lapot teszek. (nem baj, ha nem ér faltól falig). Azon elegyengetem a csirkés mártás felét. Újabb két lasagne-lap következik, majd a besamel harmada. A következő rétegezés ugyanez, csak nem csirkéve hanem spenóttal: az egész spenót, rá a lasagne, rá a besamel másik egyharmada. Végül újra csirke, lasagne, és a maradék besamel. A tornyot a reszelt sajt maradékával zárom. Semmi gáz, ha a rakottasnak túl bő a gatya! Ahogy sül a kicsike, úgy terpeszkedik a tálban, hogy végül teljesen kitöltse. (Így van ezzel sok mindenki más is...)

50 percnyi sütés után, mikor megpirult a lasagne teteje is, forrón tálalom.

...És mostantól újra egy hónap "dínó diéta" (erről egy következő posztban.)

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr5718089388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Detti 2011.04.13. 16:46:35

fenomenális a bevezető szöveg!

Éva_spooon 2011.04.14. 16:24:05

Mikre nem csapsz le!
süti beállítások módosítása