SPOOON 1-2-3

Flik-FLANg nélkül

2010. július 23. - Bezzegh Éva

Flan. Ennek a desszertnek az elkészítése pont olyan pofon egyszerű, mint a neve. Épp ennél fogva, akárcsak a tejberizs, remek alapot szolgáltat arra, hogy az ember fantáziája meginduljon, és mindenféle ízekkel, íztársításokkal, tálalási módozatokkal egy cukrászati csúcsremekké formálja. Én most mégis az alapreceptet csináltam a hétfői spanyol est lezárására és a vendégek legnagyobb örömére.

MÉZES KARAMEL FLAN

Ez a spanyol konyhában honos édesség - rokonai a francia créme caramel, a créme brulée, a szintén spanyol katalán krém, a különböző nemzetiség custardjai, ami rokonság és eredet szálait részletesebben itt bogozgathatod - egy könnyű, tejes desszert, a magyar konyhában pudingként ismeretes nyalánkság vízgőzben "sült" unokatestvére.

Hozzávalók

1/2kg méz

1/2dl víz

8 tojás

4 tojássárgája

1l tej

Bár a flan elkészítése rém egyszerű, a sütés és hűtés összes ideje miatt muszáj rászánni legalább két órát. Ami még jobb megoldás, hogy ha vacsoravendégeket vársz, a reggeli rutinod előtt elkészíted a kis adagokat, és betolod őket a sütőbe. Amíg fogat mosol, felöltözöl, megreggelizel és összekészülsz, azalatt pont megsül, így ha azelőtt beiktatod a kész flanokat a hűtőbe, hogy reggel becsukod magad mögött az ajtót, mire az esti vendégség végére érsz, csak "borítani kell mindent".

A sütőt 180 fokra beállítom, a tejet felteszem melegedni. Egy másik lángon a méz felét a vízzel egy főzőedényben magas hőmérsékleten kb. 10 perc alatt kevergetés nélkül megkaramellizálom (vigyázni kell, hogy ne legyen túl szirupos, mert akkor belekeményedik majd a formákba). Közben a tojásokat és a tojássárgákat a méz másik felével fehéredésig felverem. A tejet a forráspont előtt leveszem a tűzről, és folyamatos keverés melett a mézes tojáshoz öntöm.

Kis 1-1,5 decis kerámiaformákat veszek elő (kb. 10-12-t). A megkaramellizálódott mézet szétosztom bennük, és a tejkeveréket ráöntöm. A formákat egy magas falú tepsibe teszem, és annyi hideg vizet öntök köréjük, hogy a formák kétharmadáig érjen. 45 percre betolom őket a sütőbe.

A háromnegyed óra leteltével a tepsit vigyázva kiemelem (tényleg vigyázva, hogy a benne lötyögő több liter vízzel le ne forrázzam magam!), és egy sütőkesztyűvel a formákat kiemelgetem a vízből, majd félreteszem. Hagyom a kész flanokat teljesen kihűlni mielőtt begyógyítom a hűtőbe. Legalább egy órát hűtöm, de ha "töhötöm", akár egy fél napot/éjszakát is.

Tálaláshoz a formák szélén a flanokat egy késsel meglazítom, és egyszerűen kis tálakra borítom.

Könnyű, csodás textúrájú, hűsítő édesség.

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr7618089314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A'la carte Kriszti 2010.07.23. 08:20:12

Nagyon csini lett :)

Éva_spooon 2010.07.23. 09:51:21

Köszi, Kriszti! Igyekeztem. ...Szó szerint! :D

murdarat 2010.09.07. 09:55:01

Nagyon finom, bár a mennyiség nekem egy kicsit durva lett..kb mintha dupla adagot csináltam volna. A Tabáni Terasz étteremben ettem először életemben flan-t.
Ott "mandulás eperrel" szerepelt anno az étlapon, ezért most én is "rottyantottam" egy kis eperszószt és pörköltem hozzá egy kis szeletelt mandulát.
...elég régen volt, csak most jutott eszembe kommentelni....viszont, most, hogy megint láttam ezt a képet, azt hiszem hamarosan megint elkészül. :)

Éva_spooon 2010.09.07. 21:47:24

Bevallom, a mennyiség azért ekkora, mert egy 9 fős brigádnak csináltam 10-et összesen. (Ezt fel is tüntettem a leírásban, hogy 10-12 formára van szükség erre a mennyiségre.) Ha felezed, felezed, nálunk ennyi akkor is elfogy, ha csak hárman vagyunk. :) A mandulás eper nem rossz ötlet. És ha a flanba amarettót kevernénk, és elhagyva az epret csak simán pirított mandulapelyhekkel szórnánk be?
süti beállítások módosítása