SPOOON 1-2-3

Megszökni, majd megszeretni

2011. június 22. - Bezzegh Éva

A tökfőzelék, a spenót, a gomba, a kapor általában örök mumus a gyerekeknél. Nálam is az volt. Ezzel szemben mikor 25 évesen egyszer azzal állítottam haza a fentieket rajongásig imádó és unásig, de csak magának készítő Édesanyámhoz, hogy csináljon nekem tökfőzeléket, az első kérdése az volt, terhes vagyok-e. Tudniillik azelőtt a szent nap előtt a világból ki lehetett kergetni vele. De valami átkattant, és azóta sem kattant vissza. Anyu az ő tökfőzelékét, amit szinte rántás nélkül, zsenge tökből és aludttejjel vagy kefírrel készít frissen szedett kaporral, a mai napig nem tudom, hogy csinálja. Viszont mikor a lányom hozzátáplálását négy éve elkezdtem, kifejlesztettem a sajátomat az ismert ízek alapján. Azóta annyi változott, hogy nem pürésítem, de szerencsére az imádata Lolában is megmaradt.

KEFÍRES-KAPROS TÖKFŐZELÉK

hozzávalók

2dkg vaj

1 csomag újhagyma (ha nincs, 1 vöröshagyma)

2 gerezd fokhagyma

1 közepes spárgatök

frissen őrölt bors

1/2tk méz

2dl kefír

1 nagy csokor friss kapor

én grillezett csirkemellel vagy faszénen sült tarjával szoktam kínálni

A vajat alacsony lángon megolvasztom, a hagymát megtisztítom, megmosom, feldarabolom, a fokhagymát megpucolom, lereszelem, és mindkettőt hozzáadom a vajhoz. Amíg a hagymák dinsztelődnek, meghámozom a tököt, kivágom a puha magház részét, és nagylyukú reszelőn lereszelem a húsát, amit aztán hozzákeverek a hagymákhoz. Kevés sót, borsot adok hozzá, lefedem, és kb. 10-12 percig párolom a saját levében. Amikor a tök már "al dente" (vigyázni kell, hogy ne főjön szét, de nyers se maradjon, épp enyhén roppanós), akkor elzárom alatta a gázt. Ha nem szeretném, hogy hígabb állagú maradjon, a felét le is pürésíthetem, majd hozzákeverem a kefírt, a mézet és a felaprított friss kaprot, de én szeretem így - csak semmi rántás! Ha főzelék helyett mártásként szeretném kínálni, akkor az egészet alaposan lepürésítem. Leves is lehet belőle innen két lépésből... azt egy másik alkalommal follow-up-ban.

Tálalhatom melegen vagy hidegen (utóbbi ütősebb) forró grill csirkefasírttal, csevapcsicsával, faszénen sült tarjával vagy csirkemellel. Mindenhogy üde fogás lesz. 

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr4318089606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

murdarat 2011.06.24. 11:29:06

Hetek óta nem főztem semmi "spooon-t", mert semmi időm nem volt, hétvégente pedig soha nem voltam otthon.
..tegnap estére életmentő volt ez a recept. Nagyon finom és nagyon egyszerű és nagyon jó, hogy nincs benne rántás. :)
A hozzá készített kis pulykafasírt-golyók gyakorlatilag megsokszorozták az elkészítési időt. :)

Éva_spooon 2011.06.25. 10:18:33

Na, látod, Murdarat, ezért csináltam én grillezett csirkemellel. :)De ha nem akarsz sokat bajlódni a fasírtokkal sem, akkor melegen ajánlom ezt a korábbi csirketikkaburgerünket, amit én csirke híján szűzből csináltam a minap a vacsorára készített mentás borsópüré mellé: http://www.spooon123.hu/receptek/2010/6/29/gyerek-kelet-kerek-egyebek.htmlMivel a hozzávalók közül tikka pasztám sem volt itthon készen, zöld- és vörös curry paszta viszont mindig van a hűtőmben, azt meg azzal helyettesítettem. Amíg a tök megpárolódott, pont elkészítettem a fasírtokat. (Felkockázott szűz és a többi hozzávaló robotgépbe - kihagytam a hűtőben érlelést -, vasserpenyő melegít, gombócok megformál, megsüt - 10 perc.) A lányom erre is ezer pontot adott, úgyhogy nagyon nem lőhettem mellé. :)

murdarat 2011.06.27. 07:44:09

Jól hangzik eléggé. Egyszer kipróbáltam már azt, de akkor ragaszkodtam a leírt recepthez. Amúgy az sem volt vészes, amit én csináltam ...csak azért tartott sokáig, mert jóval több készült belőle, mint ami a főzelékhez szükséges volt, és hát a kisütögetés azért idő. :)
süti beállítások módosítása