SPOOON 1-2-3

Krumpli könnyedén

2010. július 26. - Bezzegh Éva

Krumpli, burgonya, kolompér, pityóka. Nálunk több néven is ismeretes. Kétségtelenül a hagyományos magyar konyha egyik legnépszerűbb, de sajnos a legkevésbé okosan felhasznált alkotóelme.

Az egykoron nagyon is egészséges magyar háztartások csupán heti egy alkalommal szerepeltetettek húst a családok étrendjében - nagyon helyesen -, ezért válhatott a burgonya olyan népszerűvé. Mára sajnos a felhasználása a fantázia hiánya és a korszerűtlen főzési technikák - egyáltalán, az általánosan jellemző nem éppen tudatos táplálkozás - okán korlátozódott az elkészítés csupán néhány módozatára: olajban sült, főtt és/vagy pürésített formáját köretként húsok mellé, esetenként tésztával keverve, főzelék formájában akár még kenyér kíséretében is fogyasztja, aki "jól lakni" szeretne, és retteg tőle, aki fogyni vágyik. Pedig semmi félnivalója nincs annak, aki jókor, jó kombinációban, jól elkészítve fogyasztja. Rengeteg vitamin van benne, hasznos kalóriák a nap közepére, arról nem is beszélve, hogy mennyi, mennyi lehetőség a sokoldalú felhasználhatóságát tekintve akár diétázóknak is, hiszen kalóriatartalma egyharmada a kenyérének.

SZICÍLIAI KRUMPLISALÁTA

A burgonya egyébként Peru és Chile hegyvidékeiről indult világkörüli hódító útjára vagy 5000 évvel ezelőtt. Európában, így nálunk is a 16-17. században vált honossá. Többezer fajtája létezik. A hiedelmekkel ellentétben a kalóriatartalma nem túl magas - hacsak nem sültkrumplit, chipset vagy majonézes krumplisalátát csinálunk belőle. Megfelelő elkészítés mellett nagyon egészséges zöldség tud maradni, tele C-vitaminnal és a B-vitamin több fajtájával, továbbá káliummal, vassal, foszforral, magnéziummal és egyéb ásványi anyagokkal. A szépségünkhöz külső felhasználással tud hozzájárulni: nedve nyugtatja, tisztítja a bőrt, gyógyítja a sérüléseket.

Hozzávalók

50g olajos ajóka/szardellafilé

1-1.5dl tej

1kg falatnyi újkrumpli

2ek

1ek kapribogyó

1ek friss (vagy fagyasztott) petrezselyem

1tk reszelt citromhéj

1ek frissen facsart citromlé

2 gerezd zúzott fokhagyma

3ek olívaolaj

frissen őrölt bors

A krumplit megmosom. Ha sikerült szilvaméretűeket, vagy annál kisebbeket vennem, akkor nincs gond, viszont ha ennél nagyobbakat találtam csak, akkor kénytelen vagyok felkockázni, ami azt eredményezheti, hogy a burgonyám az összes ásványianyag-tartalmának akár a háromnegyedét is elvesztheti. Egy párolóedényben felteszek neki vizet forrni. Amíg a víz melegszik, a szardellafilét lecsöpögtetem, és egy kis tálban beáztatom a tejbe. Hagyom 10 percig, hogy a sósságából picit veszítsen. Közben előkészítem az öntet hozzávalóit: egy nagy tálba a citrom levét belefacsarom, a citromhéjat és a fokhagymát belereszelem, a petrezselymet (nekem jelen esetben nem volt, úgyhogy snidlinget használtam) és a kapribogyót finomra felaprítom, és hozzáadom az előzőekhez, végül borsot tekerek rá. A szardelláról leöntöm a tejet, hideg víz alatt megmosom, megtörölgetem, és pépesre darabolom. Az öntet többi hozzávalójával alaposan elkeverem. A legvégén adom hozzá az olajat, és jól eldolgozom a társaival. Mikor a víz felforrt, a krumplikat megsózom, és ráteszem a párolórácsra, ahol fedő alatt 8-10 percig párolom. Fontos, hogy ne tovább, hogy egy kicsit se máljon. Amikor kész, lecsöpögtetem, és az öntettel még azon melegében összeforgatom. Hagyom kihűlni, de nem teszem hűtőbe.

"Hagyománytisztelőknek" többnyire egy zöldfűszeres hátszínrolád vagy grillezett húsok mellé kínálom, de én leginkább magában fogyasztom egy könnyű ebéd gyanánt, Louise Pickfordnak hála.

Jó étvágyat hozzá!

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr6418089316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dorci_spooon 2010.07.26. 14:18:05

juj nyammi, mondjuk én már régóta nem eszek krumplit de ezt azért megkóstolom!

Éva_spooon 2010.07.27. 00:00:12

Én is megválogatom, hogy milyen formában veszem magamhoz a kis gumóst, de ez telitalálat. Van még egy másik tuti krumplikajám - azt is majd idővel felpakolom. Addig melegíts ezzel! :)

Doresz 2010.08.17. 12:54:30

Megcsináltam, fennséges volt! :) És ittam hozzá sör-bio almalé fröccsöt 2:1 arányban, mmmmmmmmmm!

Éva_spooon 2010.08.19. 21:26:20

Dórikám, örülök. Tudtam, hogy értékelni fogod! És maga a "rábeszéléses" krumpli alapanyag is bevált, nem?
süti beállítások módosítása