SPOOON 1-2-3

Spooontán ebéd

2010. május 23. - Bezzegh Éva

Ha szombat, akkor irány a biopiac. Erre 3 éve szoktam rá, amikor a kislányomat el kellett kezdeni hozzátáplálni. Nagyon nehezen akarta elfogadni az első almapépfalatokat, úgyhogy felhívtam a 40 éve zöldségnagykerben utazó barátainkat, hogy tudnak-e nekem igazán édes, jó minőségű almát hozni. A hölgy csak annyit mondott: "Szívem, ha valaki, én tudom, mi van ezekben a zöldségekben, gyümölcsökben, hogy mindig vannak, és mindig ilyen szépek! Ha nem akarod a néhány hónapos, védtelen gyerekedet növényvédő és tartósító kemikáliákkal és egyéb, génmanipulációból származó mérgekkel teletömni, akkor felejtsd el a hagyományos zöldségeseket, irány a biopiac." Ennél hitelesebb forrásra nem volt szükségem a meggyőzéshez!

Eleinte csak az egyre növekvő étvágyú legkisebbnek vásároltam ott. Mára az egész család zöldség- és gyümölcsellátmányát onnan szerzem be. Egyrészt mert mostanra megismertem sok árust, és hű lettem hozzájuk annak okán, hogy a portékáiknak az állandó, jó minősége lekötelezett, másrészt mert így egy helyen letudom a heti beszerzést. Nem vagyunk teljesen szemellenzősek, nem mindenből fogyasztunk biot - minthogy járunk étterembe és vendégségbe is -, de a zöldségek, gyümölcsök vonatkozásában szeretem tudni, hogy legalább amit én otthon az asztalra teszek, annak ismerem a számazását. (Ha tehetném, az összes oktatási intézményben a bölcsődétől az iskolákig, kötelezővé tenném a tiszta étel adását - ehelyett... bele sem megyek mi folyik a közétkeztetésben!)

Már egy korábbi bejegyzésben írtam arról, hogy minden biopiacos turném végén remegő térdekkel hazaérve alig várom, hogy a friss hozzávalókból azonnal körítsek valamit. Ezt a kis fogást még a Critical Mass-re készülődve egy spontán ötlettől vezérelve dobtam össze a család legnagyobb megelégedésére a piaclátogatás és a bringatúra közti "üres" félórámban.

SPÁRGÁS, SPENÓTOS, MENTÁS TAVASZI ZÖLDRIZOTTÓ

Hozzávalók

15dkg kerekszemű rizs

2dkg vaj

1 szárzeller

1 fej vöröshagyma

2dl jó minőségű száraz fehérbor

1l zöldségalaplé (én bioleveskockát használok... érdemes végigolvasni, hogy mi van a hagyományosban!)

3 gerezd fokhagyma

1/2 lime leve

10 szál zöldspárga

10dkg spenót

10 mentalevél

10dkg parmezán sajt

extra 2dkg vaj

, frissen őrölt bors

Felteszek egy edényben vizet forrni a spárgának, emellett engedek egy nagy adag hideget is egy tálba. A rizottóalapot közben a szokásos módon elkészítem. A vajat egy magas falú edényben megolvasztom. A zellerszárat és a hagymát apró kockákra vágom, rádobom a vajra, és közepes lángon megpárolom. Amikor már a hagyma és a zeller is puha, mehet rá a rizs. Magas hőfokon fehéredésig pirítom állandó kevergetés melett, hogy a hagyma meg ne égjen, majd felöntöm a borral (így a főzés végéig elég ideje marad arra, hogy elengedje az alkoholtartalmát, és csak az ízével járuljon a rizottóéhoz). Ha magába szívta a rizs a teljes folyadékot, akkor elkezdem merőkanalanként adagolni a zöldségalaplevet, és folyamatos kevergetés melett közepes lángon főzöm, mindig akkor hozzáöntve a következő dózist, mikor az előzőt már felvette a rizs. Amikor a teljes folyadékmennyiséget belefőztem a rizottóba, jöhet az ízesítés: a fokhagymagerezdeket és a parmezán háromnegyedét belereszelem, a másik két deka vajat beledobom, igény szerint sózom, és frissen őrölt borsot tekerek rá, a lime levét belefacsarom, majd alaposan elkeverem. Ha jó dolgoztam, a riztottóm szaftos, krémes.

Idő közben várhatóan a víz a spárgának felforrt - sót teszek bele, a tál hideg vízbe pedig jégkockákat. A spárgák fás végeit letördelem (ahol nem törik még, csak hajlik, ott fás), és 2 percig blansírozom a gyönygyöző vízben, majd hirtelen a jeges vízbe merítem. Ezzel az eljárással megőrzi a gyönyörű élénk zöld színét. Ez után centis darabokra vágom, félreteszem. A "spenót" (hogy a Hollószínházat idézzem) megmosom, nem pucolom meg, egyszerűen csak ahogy van, felcsíkozom centinként, és a spárgával együtt a meleg rizottóhoz keverem. A spenótnak ennyi hő pont elég, hogy kicsit megpuhuljon. Végül a mentát is durvára aprítom, jelentős részét szintén belekeverem a rizottóba. Főznöm innentől nem kell, el is zárhatom alatta a tüzet.

Forrón tálalom az ételt. A fel nem használt parmezánból forgácsolok minden adag tetejére, meghintem a maradék feldarabolt mentával és kevés frissen őrölt borssal.

Fontos! A rizottó technikával való főzésnek a lényege, hogy krémessé tegye a rizsételt, viszont érdemes tudni, hogy a folyadékfelvétel folyamata a főzés után nem áll meg. Az étteremekben biztos láttatok már olyan figyelmeztetést, ahol rizottó van étlepon, hogy minden esetben fél órát kell várni rá, vagy minden félórában rendelhető csak, mert frissen készítik. Tudniillik, ha a rizottó az elkészítés után nem kerül azonnal tálalásra, hanem állni hagyjuk, még dolgozik magában a tányéron is, zajlik tovább a folyadék felvétele a rizsszemeknek, mígnem azon kapjuk magunkat, hogy a rizottónk szaftja szó szerint felszívódott, a riszszemeink pedig szétfőttek: az eredmény egy ragacsos rizspástétom lesz a folyamat végére, mire az életünk kihűl. Úgyhogy javasolt mindig csak akkora mennyiséget készíteni, amit azonnal el is tudunk fogyasztani. Ha pedig eltúloztuk a mennyiséget, hívjuk át a szomszédot is egy üveg jó fehérborral, így akár a spooontán főzésből egy spooontán buli is kerekedhet. :)

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr9518089242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bóba 2010.05.28. 07:13:08

Tuttira ki kell próbálnom!

Terei-Vigh Kriszti 2010.05.30. 18:52:48

Ötletes :)
Tipp: a spárga fás részét lassú hőfokon meg lehet főzni és ezt az alaplevet fel lehet használni a risottóhoz. Én spárgás risottóhoz szinte csak ilyen alaplevet használok, igaz ott kicsit több spárgát hzasnálok fel. Mindenesetre ebben a mennyiségben is jó kiegészítés lehet és a fás részek sem mennek kárba, legalább az ízük belefő a lébe :)

Éva_spooon 2010.06.01. 00:02:28

Köszi a tippet, Kriszti. Fogom alkalmazni. Én tegnap egy párolóedényben készítettem elő a spárgát, és a rács alatt gyöngyöző, gyönyörűen megzöldült vizet használtam a rizs megfőzéséhez. Ezúttal a spárga és a menta mellől a spenótot elhagytam, viszont biopiacon vásárolt friss, házi, kapros kecskesajot kevertem a rizottóhoz. Nagyon finom lett.
süti beállítások módosítása