SPOOON 1-2-3

Fagyasztott tavasz

2011. február 27. - Bezzegh Éva

Most egy ilyen macaron-remek után - akár mint konyhai produktumot, akár mint fotóterméket vesszük - hogy posztoljon bármit is az ember?! :) 

Az idei év első tavaszi bejegyzésének - 5 fok ide vagy oda - azért csak tavaszinak illene lennie. Pedig se híre, se hamva egyelőre az enyhülésnek. A tavasz néhány hete ugyan kidugta az orrát, megmutatta magát pár napra, elhúzta előttünk a mézes madzagot, de aztán mégis úgy döntött, hogy visszabújik még egy kis téli álmot aludni. A léhűtő mindenit! Pedig már nagyon várjuk. A télűző farsangi mulatságok java is lefutott már, de úgy látszik nem voltak elég riasztóak a jelmezek. Ha a télijesztgetés nem vált be, akkor muszáj más taktikát választanunk: megpróbáljuk a tavaszcsalogatást. Ennek apropóján a lányomnak, ahogy ezt előzetesen megbeszéltük, tavasztündér jelmezt készítek a pénteki ovikarneválra: sárga, földig érő tüllcsodát sok színes virággal a ruha tetején és a fejdíszen, csuklón, diszkrét kis pasztell színű szárnyakkal kiegészítve. Remélem, ez beválik!

Ahogy azt is remélem, hogy tavaszcsalogató gyanánt ez a recept is megteszi majd a hatását. Friss málna még nem lévén fagyasztott gyümölcsből dolgoztam: a tavaly tavasszal feltankolt biopiaci készlet utolsó adagjait használtam fel ennek az egyébként rém egyszerű sütinek az elkészítésére. A recept eredetije a Nélkülözhetetlen desszertek könyvből származik, de persze, nem én lennék, ha nem piszkáltam volna bele. A próbálkozás elsőre is annyira jól sikerült, hogy a család kívánságára rögtön egymás után háromszor kellett elkészítsem pár napon belül a kicsikét. De nem csak hazai pályán volt sikere: ugyan csak málnaszezonban terveztem ide föltenni a leírást, de akik eddig kóstolták a sütit, szinte mind követelték a receptet azonnali hatállyal, úgyhogy a nyomásnak nengedve úgy döntöttem, mégis megosztom. A fagyasztott tavasz is tavasz, ha csak kicsit is.

MOGYORÓS-MASCARPONÉS MÁLNAROLÁD BAZSALIKOMMAL

hozzávalók

a tésztához

10dkg törökmogyoró (ha nincs kéznél mogyoró, mandula vagy kesudió, esetleg dió is ugyanolyan jó)

5 tojás szétválasztva

1 csipet

20dkg méz

1ek vaníliaesszencia (nem aroma!)

5dkg teljeskiőrlésű liszt (helyettesíthető mandulaliszttel, ha gabonamentes sütit szeretnénk)

1/4tk sütőpor

1ek olívaolaj

1ek nyírfacukor

a krémhez

35dkg jól lehűtött mascarpone

(ha túl sűrű és kezelhetetlen a mascarpone, akkor plusz 1dl nagyon lehűtött tejszín)

2ek méz

200g fagyasztott... vagy szezonban friss málna

2ek vodka (elhagyható)

6 levél friss bazsalikom

díszítéshez aszalt málna, bazsalikomlevél, esetleg bazsalikomos olívaolaj

A mogyorót egy serpenyőben nagy lángon pár perc alatt megpirítom. A sütőt 180 fokra beállítom, és amíg melegszik, elkészítem a tésztamasszát. Ehhez a mogyorót a liszttel és a sütőporral együtt egy robotgépben finomra darálom, félreteszem. A tojássárgáját és -fehérjét kettéválasztom, a sárgáját és a mézet egy elektromos habverővel fehéredésig habosítom, majd hozzákeverem a vaníliát. Egy másik tálban a fehérjét egy csipet sóval kemény habbá verem. A mézes tojássárgájához 3-3 részletben, óvatos beleforgató mozdulatokkal hozzádolgozom a lisztes-sütőporos őrölt mogyorót és a tojásfehérjét felváltva. A masszát egy 25x30-as formába öntöm, amit előtte kikentem az olajjal (hogy tapadjon), majd kibéleltem sütőpapírral, és meghintettem a nádcukorral. A tészta alapanyagát egyenletesen elsímítom, és 20 percre betolom a sütőbe.

Amíg a tészta sül, elkészítem a krémet. A mascarponét a mézzel közepes fordulatszám mellett habosra verem - ha nagyon sűrű akkor a tejszínnel hígítom. Amennyiben gyerek nem eszik a sütiből, ezen a ponton dolgozom a krémhez a vodkát. Ha fagyasztott málnával készítem a sütit, akkor egy tumixgépben fordítok a még kemény, jeges málnán párat, hogy kisebb darabokat kapjak. Ha szezonban friss málnához jutok, akkor erre nincs szükség - a keverés során össze fog annyira törni, hogy pont jó legyen. A bazsalikomot nagyon apróra vágom, vagy darálom. A málnát és a bazsalikomot óvatosan a mézes mascarponéhoz forgatom vigyázva, hogy a gyümölcsöt ne törjem nagyon össze, és a krém inkább márványos, semmint egységes rózsaszín legyen. A masszát felhasználásig hűtőbe teszem (bár most a terasz is ideális hűtőhely).

Ekkorra körülbelül el is készül a tészta, ami ideális esetben aranybarna színű, ruganyos tapintású, és ha beleszúrok egy fogpiszkálót, akkor azt szinte szárazon tudom kihúzni. Előkészítek egy konyharuhát és egy sütőpapírt. A tésztát a tepsiből kivéve óvatosan ráhúzom a konyharuha egyik felére, betakarom a sütőpapírral, ráhajtom a ruha másik felét, és egy óvatos, de határozott, hirtelen mozdulattal megfordítom az egészet. A hosszabb felétől a konyharuhával és sütőpapírral együtt felgöngyölöm a tésztát, és hagyom teljesen kihűlni. (Szintén megy a teraszra.)

Amikor a tészta "fogadóképes", óvatosan kitekererem, megtöltöm a krémmel úgy, hogy a széleken hagyok 2-2 centit, hogy majd a csavargatás során az tudjon hova terjeszkedni, és végül szintén a sütőpapír-konyharuha kombó segítségével föltekerem a sütit. Fogyasztásig hűtve tárolom. Tálaláskor aszalt málnával és bazsalikomlevéllel díszítem a szeleteket, esetleg bazsalikomos olívaolajjal dobok még egyet a látványon.

Szép tavaszt!

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr4018089532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

murdarat 2011.03.06. 15:34:42

Hú hát ez is nagyon finom lett! :)
Pedig majdnem elszúrtam, mert picit túlsütöttem a tésztát ráadásul utólag kutyultam bele egy csomó mézet, mert először véletlenül a tésztába raktam a 2 evőkanálnyi -a krémbe szánt- mennyiséget.
(Vanília esszencia helyett én amúgy őrölt bourubon vaníliát használtam, mert az volt itthon.)
...mindenesetre -velem együtt- 4 embernél aratott sikert, köszi! :)

Éva_spooon 2011.03.07. 00:31:31

Örülünk mind a Te sikerednek, mind a sütiének. Szép hetet!
süti beállítások módosítása