SPOOON 1-2-3

Csodaszép ősz

2010. november 09. - Bezzegh Éva

Ezt az évszakot nem szokás pozitív előjellel emlegetni, pedig annyi szépség van benne. Persze, ha a tipikus őszt vesszük, az valóban borongós, esős, szomorkás - az elmúlás gondolatával szembesít nap mint nap. De ez az ősz más. Ez egy csodaszép ősz. Eső csak elvétve, hogy eszünkbe jusson a közel 20 fokos nappalok mellett, hogy közeleg az év vége. Símogató, lágy napsugarak, amik a járdák fölé boltívként hajló faágakon táncoló megsárgult, barna és bordó színeket öltött levelek szűrőjén át meleg hangulatokkal ársztják el a mellékutcákat. Hihetetlen a színkavalkád: a hegyoldal az évszak minden árnyalatában pompázik, mögötte a vakító kék ég. Varázslatos díszlet! Méghogy az őszt nem lehet szeretni!

...Ami pedig az szezonális kínálatot illeti, nos, a színek ott is vidítanak: az élénk narancssárga tök, a lila szilva, a barna gesztenye, a vörös célka, a méregzöld spenót. Inspiráló.

GESZTENYÉS SÜTŐTÖKLEVES TÁRKONNYAL ÉS JUHARSZIRUPPAL

Meg kell valljam őszintén, a leves gondolata egy rontásból született. T.i. a minap készített tökös-mákos muffinba szánt párolt tök mennyisége duplájára sikerült, kidobni meg nem dobunk semmit, tehát muszáj volt gyorsban döntenem a további sorsáról. Egy megbeszélésre siettem, 5 percem maradt az indulásig: persze, hogy krémleves. Gyorsan fölöntöttem a tököt egy adag alaplével... már csak egy kis fűszer hiányzik bele - gondoltam. De a lével is hasonlóan bántam, mint a tökkel a muffin készítésekor - túlszaladtam a mennyiséggel. Megvakartam a fejem, hogy mivel sűrítsek, hiszen krumplit nem eszem, viszont lemaradni nem szeretnék a fogásról, mikor eszembe jutott, hogy a fagyasztóban van natúr főtt gesztenye. Gondolkozni nem, csak cselekedni volt időm: beleborítottam - lesz, ami lesz... Botmixer... Hmmm... Idális, krémes állag, remek ízházasság. Jó döntés volt. Már csak a fűszerek hiányoztak a teljességhez. Hát, így lett. Melegében le is jegyeztem egy cetlire, hogy hogy készült a leves, hogy meg tudjam Veled osztani, Kedves Olvasó.

hozzávalók

1 répa

40dkg sütőtök (megpucolva, kimagozva kb. 30dkg lesz belőle)

2db bio zöldségleveskocka

1 vöröshagyma

20dkg natúr főtt gesztenye

1ek friss tárkony

1/4tk őrölt szegfűszeg

1/4 szerecsendió

3ek juharszirup

1/4 citrom leve

1.5dl natúr joghurt (paleósok passzolják)

, frissen őrölt bors

díszítésnek tökmagolaj és tökmag

Egy pároledényben felteszek 1/2l vizet forrni. A répát feldarabolom, a tököt meghámozom, kettévágom, kikaparom a magját, majd felkockázom, és a kettőt együtt fedő alatt 5 percig párolom. Amíg izzadnak a gőzben, a hagymát megpucolom, vízforralóban újabb 1/2l vizet forralok, és a két leveskockát feloldom benne. Amikor a tök és a répa már puha, beleborítom őket a párolólébe, hozzáöntöm a dupla koncentrációjú alaplevet, a gesztenyét, belereszelem a vöröshgymát, és az egészet összeforralom. Amint elkezd gyöngyözni, azonnal elzárom alatta a gázt. Ezen a ponton adom hozzá az eddigiekhez a friss tárkonyleveleket, majd botmixerrel lepürésítem a levest. Az ízesítéshez érve hozzáadom a leveshez a juharszirupot, a citromlét, a szegfűszeget (bátrabbak ötfűszerkeveréket és/vagy garam masalát is használhatnak), belereszelem a szerecsendiót, végül sózom, borsozom. A joghurtot itt is belekeverhetem, de a tálalásnál is díszíthetek vele. Én jelen esetben hozzádolgoztam a leveshez, díszítésnek tökmaggal szórtam meg, és tökmagolajat csorgattam rá.

Éva

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr4818089430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Detti 2010.11.12. 20:36:17

Megfőztem. Megőrülök, olyan finom! (nem is fogok írni, mert egyértelműnek tűnik, hogy mostanság Tőletek főzőcskézek ;) )

Éva_spooon 2010.11.14. 14:45:11

Írjál csak, írjál csak, jól jön a bátorítás nekünk, ez adja a lendületet! Örülök, hogy ízlett! Nálunk is nagy volt a sikere. :)

Detti 2014.01.17. 14:43:05

ide mindig visszatérek. kb kéthetente-havonta készül, mégis időnként elfelejtem a receptet, hogy megnézhessem... :))))

Spooon 1...2...3! 2014.01.22. 10:23:08

Detti, ha vígasztal, a saját magam által kitalált receptek egy jó részéhez én is mindig visszatérek a blogra "puskázni", ha pont azt az ízt és állagot szeretném rekonstruálni, amit első megalkotáskor sikerült, mert annyiszor nem ismétlem a recepteket, hogy be is épüljenek. Ha nincs ilyen igényem, akkor imprózom, ahogy szoktam, de nincs garancia rá, hogy akkor oylan lesz. Mondjuk az sem baj. A változatosság gyönyörködtet! ;)
süti beállítások módosítása