SPOOON 1-2-3

Vigyázz! Robban!

2010. szeptember 10. - Bezzegh Éva

Vitaminbomba egy kis uzsonnásdobozban. Apró kis golyók - törzskönyvi nevükön: almagolyók - tele vitaminnal, ásványi anyaggal, hasznos kalóriával, életerővel és ízzel. Ezt tudja ez a bombasztikus recept. Amikor ennek a nyalánkságnak az eredetijére felfigyeltem... nos... én nem éppen vitamintól, inkább valami egész mástól voltam ki- vagy sokkal inkább szétrobbanó formában. Mondhatni, az a nap más volt, mint a többi. Igen, másnap. Elő-előfordul. Míg a többiek a hajnalig tartó siófoki dorbézolást követő nap délutánján gyógysörrel/-pálinkával kúrálgatták magukat, én a gyerekzajtól, italosüvegektől és mindenkitől távol fönn, a szállodaszobai magányomban a TVPaprikán - mi máson? - próbáltam regenerálódni. 2 ausztrál nő a 4 hozzávaló címet viselő 1 frenetikus műsorának sikerült is elterelnie a figyelmem a saját nyomoromról 1 rövid időre. Olyan, percek alatt elkészíthető, csak négy alap hozzávalót igénylő, egészséges és praktikus fogásokkal sortüzeltek egy fél órán át, hogy nem győztem kapkodni a borgőztől elnehezült, zsibogó fejem. (Szidkozódtam is, hogy miért pont ebben a szellemi és fizikai állapotomban találnak meg ezek az inspiráció-bonbonok, és ráadásul ilyen ütemben...!) Mindenesetre dupla hála érte: egy a receptötletekért, egy meg a félórányi fölülemelkedésért a belső zúzdámból. Három recept az ott látott vagy húsz közül az egyszerűsége, az újszerűsége és a korszerűsége révén belémégett - meg azért, mert több nem tudott. Az egyik az általuk csak almagolyókként számon tartott sznekcsoda, ami az ő receptjük szerint a következő négy hozzávalót igényelte: alma, szárított sárgabarack, kókusztej és kókuszreszelék. Az én verzióm pedig...

ALMAGOLYÓK - MY WAY

Ez tényleg egy brutál vitaminbomba lett a végére (pedig aminek az ausztrál kitalálóinál indult, már az is messze fölülmúlta a magyar közétkeztetés korántsem tápláló uzsonnafogásait). Hogy miért? Először is, mert az alma önmagában rendkívül egészséges - ezt mindenki tudja. "An apple a day keeps the doctor away" - tartja az eredetileg wales-i mondás, ami az alma egészségmegőrző szerepére utal az étrendünkben. Arról nem is beszélve, hogy a megemésztése több energiát igényel, mint amennyi kalória van benne. A fogyókúrázók legjobb barátja! Szinte nincs diéta alma nélkül. Aztán: a mandula a vegák "hero food"-ja, azaz az étel, amiben a legkomolyabb az együttállás a sok hasznos vitamin, ásványi anyag, fehérje, egyszeresen telítetlen növényi zsír, és a többi tekintetében. De ha még ez nem volna elég: hogy az aszalt gyümölcsöknek milyen sok kedvező élettani hatása van, azt felsorolni is nehéz. Azért teszek rá egy kísérletet. A szárított gyümölcsök a főzött, eltett társaikkal szemben, mivel hőkezelésen nem esnek át, roskadoznak az olyan vitaminoktól, mint az A, B1, B2, B3, B6, és az olyan ásványi anyagoktól, mint a kalcium, vas, magnézium, kálium, nátrium, réz és mangán, de még sorolhatnám (érdemes ebben a kis felsorolásban megnézni, hogy mely vitaminoknál szerepelnek aszalt gyümölcsök, mint az adott vitamin fő forrásai - majdhogynem mindegyiknél). Mivel "koncentrált" gyümölcsök, koncentráltan tartalmazzák friss elődeik minden jóságát, ezzel pedig segítenek megelőzni többféle rákot, a magas koleszterint, a magas vérnyomást, a szív- és érrendszeri betegségeket, etc. Mind az aszalt gyümölcsök, mind az alma komoly antioxidánsként vannak számontartva, azaz fogyasztásuk segít a szervezetnek megkötni a szabadgyököket, ezáltal lassítja az öregedést.

Hozzávalók

5 marék aszalt gyümölcs vegyesen (amit én használtam: aszalt szilva, aszalt sárgabarack, aszalt vörösáfonya, aszalt cigánymeggy és mazsola - mind a biopiacról, mert a bolti többségében tartalmaz cukrot, kén-dioxidot, antioxidánsokat, tartósítószert, stb.)

1 marék hántolatlan mandula

2 nagyobb, ropogós, savanyú alma

1 zacskó kókuszreszelék

(én a kókusztejet kihagytam, mert egyrészt nem találtam olyat, amiben nincs tartósítószer, másrészt eleve kellő nedvesség volt az almában és az aszaltgyümölcsökben, hogy összetapadjanak, de ér ennek ellenére kipróbálni ezzel is)

igény szerint lehet fokozni a hatást egy csipet őrölt fahéjjal és/vagy szegfűszeggel esetleg felnőtteknek 2ek mazsolaborral (vagy aszúborral, esetleg Marsala borral) és/vagy egy csipet szegfűborssal

Az almákat meghámozom, felkockázom, és nemes egyszerűséggel az összes többi hozzávalóval együtt - kivéve a kókuszpelyheket - egy robotgépben összedarálom. A darabos masszából kis golyókat formázok, és meggörgetem őket a kókuszreszelékben. Műanyag dobozban hetekig (!!!) eláll. Szurkákkal tálalom, amikor tálalom. Nem hiszem, hogy létezik ennél egészségesebb és egyszerűbben elkészíthető nass gyerekeknek... és felnőtteknek egyaránt!

Éva


A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr5718089364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrs. Solis 2010.09.16. 09:07:03

Kipróbáltam, tényleg bombajó. Finom, egészséges, egyszerű. Ez is tökéletes reggelre is egyébként, mert minden benne van, ami kell. Állandó szereplő lesz az asztalunkon.

Éva_spooon 2010.09.16. 21:31:16

A minap az óvódába is bevittem a lányom névnapjának megünneplése céljából egy dobozzal. Azonnal elfogyott, ráadásul másnap a receptet is kérték többen. Egyetértek, reggelire is kiváló, nem csupán desszertnek vagy nassnak. Bevallom, előfordult már, mikor megcsúszunk az ébredéssel, hogy én is ezt kaptam elő reggeli gyanánt, mert reggelizni kell, ez meg tényleg sokáig eláll. Ennél fogva nekünk a hűtőnk bútordarabja lett.

Niki 2015.02.05. 09:26:16

Szia, megkérdezhetem milyen aprítót használsz? Az enyém sajnos nem nagyon bír az aszalt cuccokkal, csak pörgeti őket körbe. Úgyis érik már egy csere, s akkor már olyat szeretnék, ami mindent visz :-)
köszi

Spooon 1...2...3! 2015.02.06. 11:42:54

Szia Niki! Nekem személy szerint egy Philips botmixerem van, amihez tartozik két méretben is aprítótégely. Elég bivaly kis cucc, de időnként ez is elfárad: a műanyag tető menete tud elkopni a gyakori intenzív igénybevétel miatt, amit párévente cserélek, egyébként meg vagyok vele elégedve. http://www.philips.hu/c-p/HR1372_90/pure-essentials-collection-rudmixer Lábjegyzet: amikor ilyen szilárdságú alapanyagokkal dolgozol, a motor túlmelegedésének és a menet gyors kopásának a megelőzése céljából érdemes folyamatos gombnyomás helyett pulzálva aprítani.Üdv, Éva
süti beállítások módosítása