SPOOON 1-2-3

Kísérleti szakasz

2010. június 25. - Bezzegh Éva

Ismerek nyolc különleges Anyukát: mind karakán, értelmes, sokat látott, amibiciózus, komolyan megalapozott értékrenddel, letisztult világlátással és küldetéstudattal, no, meg - az enyémmel együtt - összesen vagy 17 gyerekkel. Szerencsés vagyok, hogy egy csapatot alkothatok velük. Így vagyunk mi a Kilencek. Időről időre egymás otthonában összejövünk eszmét cserélni vágyakról, tervekről, ami lassan-lassan formát ölt valamiben (ez így elég homályos, de mindent a maga idejében), és közben szép lassan megismerjük egymást. Ezek az összejövetelek a hasznos agyviharzáson túl számos kellemes mellékhatással járnak, aminek a része, természetesen, a gasztronómiai élmény.

Tegnap hihetetlen finom grillezett sajttal töltött aszaltszilvával - muszáj megmelítenem, hogy a vendéglátó 12 éves fiának a keze munkája -, porhanyós csirkével, lazaccal, parázson sült újkrumplival és szintén ott pirult házi fokhagymás bagettel várt minket a soros házigazda. Ezek mellé tzatziki, egy brilliáns uborka-alma kéksajt és egy tradícionális görög saláta, no, meg némi nemű finom bor is érkezett. Egy gasztroblogger pedig, ugye, egy ilyen jellegű eszem-iszomra nem illendő, hogy valami saját készítésű produktum nélkül állítson be, úgyhogy a nagyim egykori házi krémese és a zuppa inglese alaprecept keresztihletésére megalkottam a saját ribizlis krémesemet először, háló nélkül. Tesztüzemmódra álltak át a csajok, a süti pedig, ahogy a fogyási rátát néztem, úgy vélem, jól vizsgázott. Mindazonáltal tudom, hogy mit és hol fogok legközelebb változtatni rajta, hogy elmondhassam: tökélyre fejlesztettem. Follow-upban megosztom majd az eredményt, addig alább az első kísérlet.

RIBIZLIS HÁZI KRÉMES MÉZES-MÁZAS KARAMELLIZÁLT LEVELESTÉSZTÁBÓL MANDULAPELYHEKKEL

Annyi hozzátartozik az igazsághoz, hogy gasztrociki vagy nem, bolti levelestésztát használtam, t.i. hirtelen jött ötlet nyomán megfogant levelestésztás recepthez csak az állt rendelkezésre. Ahhoz, hogy házilag készítettel tudjak előrukkolni, pont egy nappal korábban kellett volna fölkelnem...

Hozzávalók

2 levelestészta (lehetőség szerint minél kevesebb adalékanyaggal)

8 tojás

1l tej

200+300g méz

2 vaníliarúd

4 púpos ek teljeskiőrlésű liszt (lehet finomliszt is, ha vki azt preferálja)

1kg ribizli

1 marék szeletelt mandula

A sütőt 180 fokra beállítom.  A 8 tojást szétválasztom, a fehérjéhez az első adag, 200g-nyi mézet hozzáadom, és gyengén (mintha ránottát csinálnék), csak hogy kezelhető legyen, felverem egy habverővel. Az egyik levestésztát a rajta lévő sütőpapírral együtt egy tepsibe fektetem (ez lesz a sütim alapzata), egy rá méretezett másik sütőpapírt megvajazok, és a vajas felével rásímítom. Nehezéknek egy ugyanekkora tepsit rányomok, ami tepsire a másik levelestésztát fektetem. Ennek a tésztának a tetejét alaposan megkenem a mézes tojásfehérjével (ez lesz a sütim zárórétege). A tepsi-tészta szendvics mehet is a sütőbe 25-30 percre sülni. A máz maradékát beteszem a hűtőbe későbbi felhasználásig.

Közben elkészítem a krémet. Ehhez egy liter tejet a két vaníliarúddal, amit előtte felhasítottam, és a magját a tejbe belekapartam, lassú tűzön csak addig forralok, amíg elkezd az edény falánál bugyogni. Amíg melegszik a tej, a tojássárgáját a liszttel és a másik adag, ezúttal 300g mézzel csomómentesen elkeverem. A felforrt tejből a vaníliarudakat kiveszem, és a tejet lassú csorgatással folyamatos keverés mellett a lisztes, mézes tojással elegyítem. Egy tiszta lábosban a masszát visszateszem a tűzre, és közepes lángon folyamatos keverés mellett addig főzöm, amíg egy sűrű, pudingszerű krémmé össze nem állt. Leveszem a tűzről, és félreteszem. Ha már kellően kihűlt, akkor pedig beteszem a hűtőbe a mézes tojásfehérje mellé.

Közben a tészta nagyjából kétharmad időnél jár. Az egész hóbelebancolt együtt kihúzom a sütőből annyi időre, hogy a fölső tésztára rá tudjam szórni a mandulapelyheket, majd mindent visszatolok a fennmaradó 8-10 percre, de legalább is, amíg aranyszínű nem lesz a fölső tésztám. Amikor az kész, megpirult, meg is karamellizálódott kicsit, kiveszem. Látni fogom az alatta lévő tésztán a sütőpapáron át is, hogy neki még kell 5 perc, hagyom is. 

Az újabb 5 perc végére ott tartok, hogy szinte mindennel kész vagyok, de a végső összeállításig várnom kell vagy 2 órát, hogy a főzött krémem teljesen megdermedjen. Akkor a mézes tojásfehérjét pici só hozzáadásával kemény habbá verem, és óvasosan beleforgatom a főzött krémbe. 

Az összeállítás menete: egy nagy tálcára átteszem a sütialapot, miután óvatosan megfosztottam mindkét oldalát a sütőpapírtól. Az alapon egyenletesen szétterítem a friss, pirosló ribizlit, majd rákanalazom a sűrű krémet, végül megkoronázom a krémest a madulás, mézzel karamellizált levelestészta alappal. Díszítésnek még szórhatok rá ribizlit.

Recés késsel lehet a legjobban szeletelni.

Jó étvágyat!

Éva

 

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr6518089282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A'la carte Kriszti 2010.06.25. 10:34:23

Jól hangzik! Szépek a képek is! Jó kis csapat lehet a Kilencek társasága a 17 gyerekkel :))Tipp: Ha a felső lapot úgy sütöd meg, hogy már előre felvágtad négyzetes darabokra, akkor szebben lehet szeletelni. Nem folyik szét, mert csak a krémet és az alsó lapot kell elvágnod :) Egyébként nekem a krémes rétestésztából is szokott működni.

Éva_spooon 2010.06.25. 12:36:08

Köszi a tippet, Kriszti! A rétestésztára én is gondoltam, de mégis emellett döntöttem elsőre. Legközelebb kipróbálom azt is. Az előre szeletelést meg makacsságból vetettem el, mert előttem volt, ahogy a füredi Bergmannban az egész tálcányi krémest az orrom előtt darabolják totál szabályos szeletekre... nagyjából nekünk is sikerült. :)

A'la carte Kriszti 2010.06.26. 07:11:36

Igen, igen, a levelestésztát valóban egyszerűbb szeletelni. Amikor nemrég epres millefeuille-t készítettem, ott két rétegben is könnyen szeletelhető volt. A gond inkább a réteslapos krémessel van (én ezt szoktam készíteni), na ott elkél az előre vágott tetőlap :))) Azt utólag szeletelni nem kis kihívás.
Sokat hallottam már a Bergmann cukrászdáról. Finomak a sütik? (a könyevlőnket is így hívják és ők mindig áradoztak....)

Éva_spooon 2010.06.26. 11:45:34

Azt gondolom, hogy jók a sütijeik, bár én nem vagyok édesszájú, és egészségtudatos meggyőződésből amennyire lehet, kerülöm a cukrot, illetve cukrot tartalmazó ételeket. Viszont az ő krémesükért megéri föladni az elveimet egyszer-egyszer.
süti beállítások módosítása