SPOOON 1-2-3

A híres bécsi Szásé torta

2013. június 11. - Bezzegh Éva

Gyerekkoroman gyanakodva figyeltem ezt a sütit a cukrászdában. Nem voltam csokirajongó, pedig a Sacher csupa csokoládé. Francia eredetűnek hittem, meg voltam róla győződve, hogy helyes ejtése "szásé".

Felnőttként kóstoltam először, amikorra a keserűcsokit megtanultam értékelni, sőt szeretni. Ekkor tudtam meg, hogy osztrák, sőt, bécsi édesség: Franz Sacher cukrászmester 16 évesen alkotta meg a receptet.

Apu születésnapjára készítettem most el (nagyjából) a klasszikus recept szerint. A torta az utolsó morzsáig elfogyott, sikerült az édességét pont úgy eltalálni, hogy újra és újra megkívánja az ember.

Isten éltessen utólag is, Apu!

SACHER TORTA

kell hozzá

a piskótához

15 dkg keserű csokoládé

15 dkg vaj

15 dkg liszt (lehet teljeskiőrlésű)

20 dkg méz vagy nádcukor

egy kávéskanál vaníliapaszta vagy valódi vaníliás cukor

7 tojás

a sziruphoz

20 dkg baracklekvár (adalékanyag- és akár cukormentes)

1 dl víz

1 kezeletlen citrom

1 kezeletlen narancs

1 rúd fahéj

1 rúd vanília, kettévágva

1 dl valódi rum (nem sütőrum!)

a mázhoz

25 dkg keserű csokoládé

5 dkg tisztított vaj (ghí) vagy kakaóvaj (elhagyható, de megkönnyíti a bevonást)

Olvaszd fel az összes csokoládét gőz fölött (azaz 40 dkg-ot).

A sziruphoz főzd fel a lekvárt a rum kivételével az összes hozzávalóval - a citrom és narancs héja és leve is kell a melóhoz.  Ha a vanília felpuhult, kapard ki a magjait, keverd azokat a szirupba, mehet vissza az üres rúd is, tartsd melegen.

Készítsd el a piskótát; ehhez először tojásokat válaszd szét. Keverd habosra a sárgáját a vajjal, a cukorral/mézzel és a vaníliával, adj hozzá 15 dkg langyos csokoládét. Keverd hozzá az átszitált lisztet, majd a kemény habbá vert fehérjéből egy keveset. Ha ezt elkeverted, óvatosan forgasd hozzá a maradék tojáshabot. Fontos, hogy maradjon benne levegő, mert ez fogja felfújni a piskótát. Ha biztosra akarsz menni, a liszthez keverhetsz egy teáskanál sütőport. Kivajazott, kilisztezett tortaformában süsd 180 °C-on kb. 30-40 percig - tűpróbával ellenőrizd. Hagyd hűlni a formában (így kevésbé szárad ki).

Ha a piskóta kihűlt, borítsd tálra fejjel lefelé (hiszen a formában az alja szabályosan lapos, szebb lesz így a torta teteje), vágd ketté. Én cérnával szoktam: recés késsel bejelölöm a vágás helyét körbe a tortán, ezzel átvágom a keményre sült kérget, ebbe a vájatba illesztem a cérnát és azt keresztben áthúzom (itt egy link, fotókkal illusztrálva, a fogpiszkálókra semmi szükség).

Keverd a sziruphoz a rumot, majd torta belső felét kend meg a kétharmadával, a tetejét a maradékkal. Az olvasztott csokihoz most keverd hozzá az extra zsiradékot (a kakaóvajat vagy ghít) és temperáld, azaz folyamatosan kevergetve hűtsd langyosra - így marad fényes kihűlés után is. Vond be vele a tortát.

Hagyományosan házi tejszínhabbal tálalják, mert a torta egy kicsit száraz.

Ádám

A bejegyzés trackback címe:

https://spooon123.blog.hu/api/trackback/id/tr3618090186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása